Palet: boeiende ontstaansproces van Van Goghs schilderijen en tekeningen wordt momenteel uitgelicht op de tentoonstelling Van Gogh aan het werk in het Van Gogh Museum in Amsterdam. Ruim tweehonderd schilderijen, werken op papier, schetsboekjes en brieven zijn hier aangevuld met schildersmaterialen en kunstenaarshandboeken uit de 19e eeuw. Een mooi voorbeeld is Zelfportret als kunstenaar, het laatste werk dat Van Gogh in Parijs maakte, uit 1888. In een brief aan zijn zus Willemien beschreef hij zijn palet dat er op te zien is: ‘met citroengeel, vermiljoen, veroneesgroen, cobaltblaauw.’ Deze verven gaf hij inderdaad weer op het geschilderde palet, naast enkele andere. Helaas zijn ze niet allemaal van de beste kwaliteit, zo wees het onderzoek uit. De rode cochenilleverf bijvoorbeeld bevat zetmeel, dat de fabrikant waarschijnlijk als goedkoop vulmiddel had toegevoegd. In het kobaltblauw blijkt zich veel verontreiniging uit kobalterts te bevinden, wat een nadelig effect heeft op de kleur